Kindvriendelijke hoogbouw in sociaal-pedagogisch perspectief

Ooit, in de jaren zeventig, was de galerijflat een broedplaats voor pril gezinsgeluk en alleen al in 1970 bouwde men in Nederland in één jaar 150.000 flatwoningen (een nooit meer geëvenaard aantal). Maar al snel ontstond er een imagoprobleem: te smalle, eentonige gaanderijen, de pislucht in de trappenhuizen, drugsdealers die kantoor houden in de bergingen, afval op de te smalle balkons of in de directe omgeving. De begane grond is tenslotte niemandsland, daarnaast vind je anonimiteit, gehorigheid en ga zo maar door. Al snel had de flat afgedaan en werd bestempeld als een uiterst ongewenste woonvorm. Zeker voor kinderen.

Lees het hele artikel hier:
Kindvriendelijke hoogbouw in sociaalpedagogisch perspectief

De hauts immeubles accueillants pour les enfants dans une perspective pédagogique sociale

Katern ‘Samen werken aan scholen in Vlaanderen’

maart 2021

Een katern over de samenwerking tussen Nederlandse architecten en adviseurs en opdrachtgevers in Vlaanderen. Bijzonder is dan ook dat van de 182 inmiddels gerealiseerde projecten ruim 20% door Nederlandse architecten is ontworpen. Verbindend kenmerk is dat ze allemaal onder de paraplu van Scholen van Morgen zijn gerealiseerd.

In dit speciale katern besteden we aandacht aan projecten in Vlaanderen waar Nederlandse organisaties bij betrokken waren.
Zo zijn mooie voorbeelden te zien die binnen het project Scholen van Morgen zijn gerealiseerd.

Download hier het volledige katern

Weer of geen weer... je ging buiten spelen!

november 2020

Toen: ... gewoon omdat er binnenshuis niet veel te doen was.
Er was nauwelijks TV noch spelcomputer en er waren altijd wel
kinderen buiten. Slecht weer bestond niet. Slechte kleding, dat
wel. Dat als het regende of als het pas geregend had, je in diepe
plassen kon springen, elkaar nat spetteren. Met iets van wat
je op straat vond een bootje laten drijven. Ook al leek het niet
op een bootje; je fantasie nam je helemaal mee in je spel. En
eenmaal thuis had je pas in de gaten hoe vuil en nat je was...

Nu: ... speelt digitaal vermaak een grote rol en spelen steeds
minder kinderen buiten. Maar soms, heel soms lijkt het of alle
kinderen op straat zijn. Bijvoorbeeld als het sneeuwt en zelfs
je ouders weer beetje kind lijken te zijn. Of in de zomer aan ‘t
strand: spelen met zand en water. Of, zoals op deze foto van
één van onze waterspeelplekken, waar kinderen hun eigen boot
hebben gemaakt en kijken of hij blijft drijven en hoe hard die
gaat. Hoe staat de wind en welke boot is het eerst bij de sluis?

Download hier de volledige publicatie

Madurodam voor Waterwetenschappers

Sinds kort kunnen kinderen en jongeren op een unieke manier kennis maken met de effecten van het klimaat en het water op ons dagelijks leven. Het Ontdekstation013 in Tilburg heeft een heuse waterspeelplek ingericht, kortweg ‘een Madurodam voor waterwetenschappers’.

Download hier het volledige artikel

Klimaatschoolplein

Een droom van een schoolspeelplaats

Over hoe een leerkracht naar een troosteloos, leeg schoolplein keek. Over klimaatadaptatie en -mitigatie. Over hoe ontharding resulteert in het tegengaan van hitte-eiland effecten, meer ruimte voor water, betere luchtkwaliteit, grotere biodiversiteit, meer CO2 opslag enz.
Projectbeschrijving van de totstandkoming van het schoolplein op de Sint-Paulusschool te Kortrijk

Van schoolspeelplaats naar speelplek voor de buurt

Totale make-over in SportInGenk Park

De Stad Genk investeerde fors in de toekomst van het SportinGenk Park.
Een grondige make-over van de buitenruimte, een miljoenen kostende investering maakte het park nog attractiever voor de bezoeker.

Een nieuw multifunctioneel plein – de Esplanade, een state-of-the-art skateterrein en een activiteitenstrip die ruimte biedt aan wandelaars en fietsers. Dit wordt volgens het Stadsbestuur dé sportieve trekpleister van Genk en omstreken. Genk gaat voor groene sport. Na de realisatie van de nieuwe sport- en turnhal en de renovatie van het zwembadcomplex van enkele jaren geleden, betekent de heraanleg van de buitenruimte andermaal een grote toegevoegde waarde voor het Park. Door toevoeging van een reeks nieuwe sportieve en recreatieve elementen werd het activiteitenaanbod in het sportbos uitgebreid. Gymnastiek, basket, tennis, hockey, trampolinespringen, ...

Flinke kleuters, speelse kinderen, stoere jeugd, iedereen vindt hier wel een sport die bij hem past! Maar je kunt ook alleen of met familie of vrienden aan sport doen, ongebonden en wanneer het je uitkomt. Zo kan je met jouw kleuter het vlinderpad afleggen. Dt is een wandeling in het kinder-fit-o-meter parcours met leuke, spannende hindernissen; vanaf wanneer de rups zich uiteindelijk ontpopt tot vlinder.

De stoere jeugd gaat skaten of zich uitleven in de kinderjungle.

Volwassenen zijn misschien al aan het sporten, maar willen eens iets anders? Of hebben even ‘stilgezeten’ en terug naar meer beweging?

Er is een hindernissenparcours, een fitnessplatform en een calisthenics-opstelling. Behendigheid, lenigheid en lichaamskracht worden hiermee getraind. Er is een Finse looppiste van 6,5 km. En heel fraai: bij zonsondergang verlicht!

Voor medioren en senioren eveneens voldoende activiteiten. Niet alleen het sporten op zich, maar ook sociale contacten tijdens het sporten zorgen voor een goed welbevinden. En wandelen, misschien zelfs snelwandelen, is vrijwel bereikbaar voor iedereen, maar een spelletje petanque kan ook. Ook voor mensen met een beperking zijn er veel mogelijkheden en voorzieningen. Het hernieuwde SportinGenk Park werd 22 september 2018 officieel in gebruik genomen.

Lees hier de brochure van SportinGenk of het artikel: "SportinGenk: groene promenade en levendig plein nodigen uit tot bewegen"

Gewoon als het kan, speciaal indien nodig

Gewone mensen en mensen met een beperking? Het lijken soms twee aparte werelden. Terwijl we ons juist niet moeten focussen op een defect. Eigenschappen als niet (goed) kunnen horen of zien maken inderdaad deel uit van een persoon, maar mensen zijn méér dan alleen oren en ogen. Inclusie denkt niet in termen van ‘wij’ en ‘zij’, maar in termen van “Wij zijn allemaal mensen en wij zijn sowieso verschillend”.

Goede Speelprojecten richt zich nadrukkelijk op het onbeperkt buitenspelen van kinderen en jongeren met een handicap. Inmiddels groeit de belangstelling bij veel gemeenten voor het ontwerp ‘fun4all’; want meedoen is verbinden.

Lees hier de volledige publicatie in Dropzone (juni 2018):
Gewoon als het kan, speciaal indien nodig.

De 'leer'kracht van het schoolplein

Een groene speelplaats brengt kinderen in contact met de natuur en stimuleert ze tot meer bewegen.

De scholieren ervaren de school als leuker, ze voelen zich er beter in hun vel, er wordt minder ruzie gemaakt, minder gepest en ... een groen schoolplein draagt bij aan het concentratievermogen.

Lees hier de volledige publicatie in Dropzone (februari 2018):
De leerkracht van het schoolplein.

Genderspecifiek beleid

Vrouwen en kinderen laatst?

Pleidooi voor een genderspecifiek beleid bij de inrichting van de openbare ruimte.

"Vrouwen en meisjes delen de openbare ruimte met mannen en jongens, maar beleven haar anders"

Kies een willekeurig pleintje in een stad of dorp en kijk er een paar uur rond. Overdag ziet u kinderen spelen, meisjes en vrouwen fietsen en flaneren, of zitten op een bankje. Maar zodra de avond valt, verandert het tafereel. Groepjes jongens en jonge mannen, skaters, pannavoetballers en jongeren op scooters domineren nu het straatbeeld. De openbare ruimte en haar leefbaarheid zouden nochtans gendergelijk moeten zijn. Waarom blijft dit masculiene straatbeeld dan toch zo herkenbaar?

Download hier de volledige versie van dit artikel

Grootbrengen door kleinhouden

Perfectionistische ouders kweken kwetsbare kinderen. Een pleidooi van Jan Ooms en At van Steijn voor het toestaan van meer weloverwogen risico's tijdens de opvoeding van kinderen.

Ouders, kinderopvang en basisscholen lijken overmatig behept met het bieden van overbescherming. Peuters en kleuters die in de buggy of met de auto naar school en kinderopvang worden gebracht, jonge kinderen die aan de hand worden gehouden, valdempende ondergronden op het speelplein, het (leren) fietsen met behulp van zijwieltjes, enzovoorts. Allemaal met de beste bedoelingen, maar opvoeders bewijzen de motorische ontwikkeling van hun kinderen met deze zorg geen dienst. Een kind dat nooit uit een klimrek valt, leert immers ook niet hoe hij dat de volgende keer kan voorkomen.

Download hier het volledige artikel

Wist je dat?

februari 2020

Je hoort het je moeder nog zeggen: ‘in onze tijd ging dat wel anders’… Buitenspelen!

Toen: Na een woensdagmiddag heerlijk buiten te hebben gespeeld met de buurtkinderen, liep je fluitend terug naar huis. Een spannende wedstrijd zaklopen, in van die scherp geurende jute zakken. Onder de modder kwam je thuis en je wist al wat je moeder zou gaan zeggen. Gelukkig nam je vader het dan nog wel eens voor je op, door te zeggen dat jullie natuurlijk niet voor niets een wasmachine hebben.

Nu: Als je nu langs een speelplaats loopt, ziet het er rustiger uit dan vroeger. Ook op grasveldjes zie je steeds minder kinderen. Vandaag de dag vertoeft het kroost steeds vaker voor de TV of zit achter de computer … euh tablet of smartphone te chillen. Gelukkig zie je ook nog wel eens kinderen buiten spelen en sporten. Bijvoorbeeld op een coole trampoline. En trampolines zijn niet alleen leuk, maar je oefent ook vaardigheden als lichaamsbeheersing, coördinatie en balans.

Wist je dat?

december 2019

Twintig minuten trampolinespringen hetzelfde doet als een half uur intensief sporten, maar dat het veel beter voelt (volgens The American Council on Exercise). De plezierfactor overstijgt de factor dat je hard aan je conditie werkt. Trampolinespringen bleek dezelfde effecten te hebben als elf kilometer per uur hardlopen, fietsen, of het spelen van voetbal of basketbal. Geen enkele training is zo effectief, kost maar zo weinig tijd en is zo ontzettend veelzijdig.

Tip: “Hoge sprongen, lage drempels”. Trampolines zijn uitdagend voor jong en oud en zelfs toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Ze dragen daarom bij aan een inclusieve samenleving.

Wist je dat?

september 2019

De aanwezigheid van vrouwen en meisjes in de openbare ruimte de belangrijkste graadmeter is voor de kwaliteit ervan? Een buitenruimte die veilig aanvoelt nodigt namelijk uit tot buitenspelen voor jongens én meisjes. Intergenerationele activiteiten en de juiste fysieke en sociale mix bieden ontmoeting en sociale controle. Een kind- en gendervriendelijke fysieke inrichting van het openbare domein is dus noodzakelijk en moet samengaan met sociale activiteiten en toezicht.

Tip: Wil je onderzoeken of buitenruimte veilig is? Gebruik dan de aanwezigheid van meisjes als maatstaf. Want net zoals ottertjes in de natuur wijzen op een hoge waterkwaliteit, is de aanwezigheid van meisjes een indicatie van een kwalitatieve openbare ruimte.

Wist je dat?

juni 2019

Of je nu vier of twaalf jaar bent, spelen in een uitdagende, natuurlijke omgeving en zelf op ontdekking gaan is super leuk. Volwassenen zijn daar soms minder enthousiast over omdat ze bang zijn dat er iets kan gebeuren.
Waar ligt die grens tussen veiligheid en uitdaging? De speelomgevingen anno nu zijn aan strenge veiligheidsregels gebonden, waarbij zowel de toestellen als de omgeving een risicoanalyse ondergaan. Dat neemt niet weg dat speelomgevingen er ook natuurlijk en avontuurlijk uit kunnen zien.

Tip: Laat kinderen rustig op onderzoek gaan naar hun mogelijkheden en beperkingen zonder ze op een toestel te helpen (waar ze dan misschien ook niet meer af durven). En houd bij de kleintjes rustig een oogje in het zeil.